یاوران نماز شهرستان بابل

کنگره سید رضی(شریف رضی) در بابل




 گرد همایی نکوداشت وتجلیل از عالم بزرگ شیعه،سید رضی(شریف رضی)  فقیه، متکلم، شاعر و مفسر مؤلف و

گرد آورنده نهج البلاغه

این گردهمایی در تاریخ ۴ بهمن ۱۴۰۲ در دفتر آیت الله مکارم شیرازی با حضور جمعی از اساتید و میهمانان در بابل برگزار شد و جوایزی به فعالین کتاب شریف نهج البلاغه اهدا شد.

در این گرد همایی اساتید حوزوی و دانشگاهی به زندگی نامه، آثار و ویژگی های این شخصیت عالم به بحث و گفت و گو پرداختند.

گزارش صوتی و تصویری از این گرد همایی را مشاهده می کنید:

«———————————————————————————————–»

 

 

زندگینامه مختصر از سید رضی(شریف رضی)

محمد بن حسین بن موسی بن محمد بن موسی بن ابراهیم بن موسی کاظم مشهور به سید رضی و شریف رضی از سادات هاشمی و آل ابی‌طالب بود؛ از این روی به وی شریف می‌گویند. نسبش از جانب پدر، حسین ‌بن موسى علوى با شش واسطه به امام کاظم(ع) امام هفتم شیعیان می‌رسد، مادرش از نوادگان امام زین العابدین(ع) امام چهارم شیعیان است. سید رضی برادر سید مرتضی از بزرگ‌ترین عالمان و متکلمان امامیه است.پدرش ابواحمد حسین بن موسی علوی، عالم و نقیب بود و قضاوت در مظالم و امیری حج را بر عهده داشت.ابواحمد نزد خلفای عباسی و امیران بویه جایگاه داشت.

سید رضی در سال ۳۵۹ق در بغداد زاده شد و در ۶ محرم ۴۰۶ق درگذشت. وی را در منزلش در محله کرخ بغداد دفن کردند. درباره مکان دفن وی اقوال دیگری نیز وجود دارد. بنابر قولی پس از خراب‌شدن خانه‌اش، سید مرتضی او را به کاظمین برد و در حرم کاظمین دفن کرد. به نظر سید بحرالعلوم او را به کربلا برده، در کنار قبر پدرش و سید ابراهیم مجاب دفن کردند. در کتاب‌های عمده الطالب، الدرجات الرفیعه و لؤلؤه البحرین به این نکته تصریح شده است. ابن میثم (متوفای ۶۷۹ق.) نیز گفته است: سید رضی به همراه برادرش سید مرتضی در کنار جدش امام حسین(ع) دفن شدند.در کاظمین بارگاهی منسوب به سید رضی وجود دارد ولی در کربلا نام و نشانی از قبری منسوب به وی مشاهده نمی‌شود.

سید رضی درخردسالی همراه برادر بزرگش علی که بعدها معروف به سید مرتضی شد، به استفاده علوم و فنون متداول عصر پرداخت.

سید رضی در”سن نوجوانی” آوازه هوش سرشار و استعداد کم نظیرش به همه جا رسید و زبانزد عام و خاص گردید. از همان زمان یعنی در حدود۱۰ سالگی شهره شهر شد، و آینده درخشانی را برایش پیش بینی می کردند.

در۱۷سالگی اقدام به تدریس و تألیف علوم و فنونی که اندوخته بود، نمود و در۲۰ سالگی از تحصیل تمامی علوم متداول عصر بی نیاز گشت.

خاندان او از بزرگ و کوچک ، افرادی با استعداد و خوش فهم و بسیار باهوش و نوعاً از علمای نامی بودند،مع الوصف موقعیت سیدرضی مؤلف نهج البلاغه در بین همه آنان امتیازی دیگر و ویژه ای داشت.

نکته قابل توجه اینجاست که سید رضی علوم یاد شده را “پیش از بلوغ” نزد نامبردگان که همه از اساتید مسلم فن و مبتکرین علوم عربیت بودند، تحصیل نمود!

او همچنین از شاگردان مبرز ” شیخ مفید” بود.

 نقل شده شبی، شیخ مفید در خواب دید که : حضرت فاطمه زهرا(س) دست امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را گرفته‌اند و به جلسه درس او وارد شدند و به شیخ فرمودند: 

«یا شیخ! عَلِّمهُمَا الفقه”
ای دانشمند! این دو را فقه بیاموز»

او پس از بیداری، از خواب خود “متحیر”بود که مرا چه رسد که به آن بزرگواران درس فقه آموزم!؟پس از مدتی مشاهده می‌نماید بانویی به نام “سیّده فاطمه”در حالی که دست دو فرزند خود (سیدرضی و سید مرتضی) را گرفته، به محضر استاد آمد و همان جمله حضرت زهرا(س)را به شیخ مفید گفت. شیخ با شنیدن آن جمله که در خواب بیان شده بود، “اشک در چشمانش”حلقه می‌زند و به احترام آنان از جا برمی‌خیزد و سپس خواب خویش را برای آنها بازگو می‌کند. 

سیدرضی علاوه برتحصیل علوم شیعی،نزد استادان غیرشیعی نیز علم آموخت.

در حال بروز رسانی…

 

کانال تلگرام

 

کانال ایتا

 

کانال سروش

 

یاوران نماز 

۰۱۱۳۲۲۰۸۳۱۱

 



  • فوریه 20, 2024
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |